Aktia Abp:s styrelse inför ett nytt incentivprogram för koncernens nyckelpersoner

Aktia Abp:s styrelse inför ett nytt incentivprogram för koncernens nyckelpersoner

Aktia Abp
Börsmeddelande
5.5.2011 kl. 15.30

Aktia Abp:s styrelse inför ett nytt incentivprogram för koncernens
nyckelpersoner

Aktia Abp:s styrelse har idag beslutat införa ett nytt aktiebaserat
incentivprogram för nyckelpersoner i Aktiakoncernen, däribland verkställande
direktören och medlemmarna av koncernledningen.

Belöningen består dels av A-aktier i Aktia Abp, dels av ett penningbelopp för
de skatter och avgifter av skattenatur som belöningen medför för
nyckelpersonerna. Incentivprogrammet är tudelat.

Programmets första del baserar sig på förtjänstkriterier och omfattar tre
förtjänstperioder; kalenderåren 2011--2012, 2012--2013 och 2013--2014.
Förtjänstkriterierna för förtjänstperioden 2011--2012 utgörs av utvecklingen av
Aktiakoncernens kumulativa justerade egna kapital 1.1.2011--31.12.2012 (NAV) (50
% vikt) samt av koncernens sammanlagda provisions- och försäkringsnetto
1.1.2011--31.12.2012 (50 % vikt).

Den eventuella belöningen för varje förtjänstperiod betalas ut i fyra rater
efter utgången av förtjänstperioden under en period av ungefär tre år.
Styrelsen har fastställt ett tak för den maximala belöningen per nyckelperson.
Belöningen utbetalas i regel inte till nyckelperson som vid tidpunkten för
utbetalningen av belöningen inte längre står i arbets- eller
anställningsförhållande till Aktiakoncernen.

Programmets andra del gör det möjligt för nyckelpersoner att även erhålla en
villkorlig belöning som baserar sig på förvärv av A-aktier i Aktia Abp när
programmet börjar. Den villkorliga belöningen utbetalas till nyckelpersonen
senast den sista april 2016 och utgörs av såväl aktier som pengar under
förutsättning att nyckelpersonen står i arbets- eller anställningsförhållande
till Aktiakoncernen och att aktierna som förutsätts för utbetalning av den
villkorliga belöningen inte har överlåtits vid tidpunkten för utbetalningen av
belöningen .

Nyckelpersonerna är skyldiga att behålla hälften av alla de aktier som de får
genom incentivprogrammet fram till dess att aktiernas sammanlagda värde
motsvarar värdet av deras bruttoårslön. Personerna måste behålla detta
aktieinnehav så länge de är anställda i koncernen.

Den totala belöningen via programmet kan uppgå sammanlagt till högst 401 200
A-aktier i Aktia Abp samt ett penningbelopp motsvarande värdet av aktierna. Det
nya incentivprogrammet har uppgjorts med beaktande av den nya regleringen
gällande belöningssystem i finansbranschen.

AKTIA ABP

Mera information:
Dag Wallgren, styrelseordförande, tfn 09 6187 7225

Avsändare:
Malin Pettersson, kommunikationschef, tfn 010 247 6369

Distribution:
NASDAQ OMX Helsinki Oy
Centrala massmedier
www.aktia.fi